گزارش امور یک سال گذشته

| |

اعضای محترم انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغاتی ایران

با سلام خدمت همة شما سروران گرامی

با توجه به همه‌گیری ویروس «کرونا کووید ۱۹» و مشکلات به وجود آمده در کشور و با در نظر گرفتن این‌که هم‌چنان مشخص نیست که چه زمانی مسئولین مربوطه اجازة برپایی گردهمایی‌ها را طبق روال قبل صادر می‌کنند، هیئت مدیرة موقت (انتقالی) تصمیم گرفته است که گزارش مختصری از امور یک‌سال گذشته را خدمت اعضای محترم ارائه کند.

******

با برپایی مجمع عمومی ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ و برگزاری انتخابات، به دلیل مشکلات موجود در ساختار «انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغاتی ایران»، مقرر گردید که انجام دو امر مهم به شرح زیر و برای مدت ۶ ماه به عهدة هیئت مدیرة موقت (انتقالی) قرار گیرد و سپس نتایج انجام این امور در یک مجمع عمومی فوق العاده به اطلاع همة اعضا برسد:

۱) تعیین تکلیف اعضای غیر دائم و مهیا کردن شرایط تبدیل این اعضاء به اعضای دائم

۲) رفع نواقص اساسنامة پیشین انجمن و بازنویسی و تهیة اساسنامه جدید

از آن‌جا که این گزارش به صورت خلاصه تهیه می‌شود از شرح جزئیات اجتناب کرده و به صورت کلی اعلام می‌داریم که هیئت مدیرة موقت طی تقریباً چهل جلسة رسمی و غیر رسمی (۲۶ جلسة رسمی و ۱۴ جلسة غیر رسمی) امور محوله را  به شرح زیر به پایان رساند. لازم به ذکر است که هزینه‌های برپایی کلیة این جلسات از طرف اعضای هیئت مدیره پرداخت گردیده و هیچ‌گونه هزینه‌ای از صندوق انجمن برداشت نشده است.

شرح مراحل رسیدگی به تبدیل اعضا غیر دائم به دائم

۱) برگزاری جلسات و بررسی اسناد موجود به‌منظور تجمیع اطلاعات آماری از اعضای «غیر‌دائم»

۲) ارائة راهبردهای پیشنهادی توسط اعضای هیئت مدیرة انتقالی و رسیدن به یک نقشة راه کلی

۳) اعلام فراخوان به اعضای انجمن و درخواست همکاری

۴) برپایی جلسه با افرادی که به این فراخوان پاسخ گفته و دریافت پیشنهادهای شفاهی و کتبی ایشان

۵) برگزاری چندین جلسه برای جمع‌بندی نظرات، دغدغه‌ها و پیشنهادهای اعضایی که در جلسه شرکت داشتند و دستیابی به ملاک اصلی روند تبدیل اعضا

۶) راستی‌آزمایی مهارت حرفه‌ای اعضا غیر‌دائم بر سه پایة اصلی به شرح زیر:

            ۱) ارائة مدارک دال بر اشتغال در حوزة عکاسی صنعتی و تبلیغاتی و معماری

            ۲) ارائة مدارک دال بر تدریس در حوزة عکاسی صنعتی و تبلیغاتی و معماری

            ۳) ارائة نمونة کار‌های عکاسی در زمینة صنعتی، تبلیغاتی و معماری

۷) آغاز فرآیند تبدیل

            ۱)  اعلام فراخوان و درخواست ارسال مدارک و آثار

            ۲) تماس/ ارسال فراخوان (مجازی و تلفنی) برای همة اعضای غیر‌دائم (بالغ بر صد نفر)

            ۳) دریافت ۲۴۰۰ اثر و مدرک از اعضای غیر‌دائم

۸) آغاز بررسی مدارک دریافت شده

            ۱) تشکیل کمیته‌ای تخصصی از اعضای قدیمی و با سابقة انجمن به‌منظور بررسی آثار اعضای غیر‌دائم که پس از تماس با بیش از ۸۰ نفر از اعضا، حدود ۴۰ نفر از اعضای محترم اعلام آمادگی کردند و کارگروه‌هایی برای تغییر عضویت اعضای موقت به دائم، تشکیل شد.

            ۲) ارسال آثار به کارگروه‌های تشکیل شده بدون نام و مشخصات صاحب اثر (اختصاص کد به هر نفر تا حتی اعضا هیئت مدیرة انتقالی هم از نام صاحبِ اثر اطلاع نداشته باشند).

            ۳) پیگیری و جمع‌آوری آرای کارگروه‌ها

۹) پایان فرآیند تبدیل

            ۱) جمع‌بندی آرا و تطابق آن با صاحبان اثر

            ۲) اطلاع‌رسانی و اعلام رسمی در سایت انجمن و صفحة رسمی انجمن در شبکة اجتماعی اینستاگرام

            ۳) پذیرش رسمی ۵۷ نفر به‌عنوان عضو دائم

******

در رابطه با رفع نواقص اساسنامة قبلی انجمن و تهیة پیش‌نویس اساسنامة جدید توضیحات زیر را به اختصار به استحضار همه اعضا می‌رسانیم. لازم به ذکر است که در به پایان رساندن این امر، دوست و همکار عزیزمان جناب آقای «علیرضا اکرمی» کمک‌های شایان توجه و باارزشی را به هیئت مدیره موقت مبذول داشتند که جا دارد بدین‌وسیله از زحمات این عضو محترم انجمن تشکر و قدردانی کنیم.

  • پیش‌نویس اساسنامه

۱) جمع‌آوری اطلاعات انجمن از هیئت مدیرة پیشین

            ۱) جلسه با آقای «ولی‌زاده» و دریافت برخی از مدارک دیجیتال و داده‌های موجود (به‌غیر از اسناد مالی)

            ۲) دیدار و جلسه با آقایان حقی، هاراتیونیان، ناصری، آقایی، رحیمیان، منادی‌زاده، شقاقی و جمع‌آوری اطلاعات شفاهی/ کتبی موجود از این عزیزان

۲) طی بررسی مدارک و به دلیل فقدان اسناد ثبتی لازم و هم‌چنین اساسنامة ثبت شدة انجمن در «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، هیئت مدیرة موقت (انتقالی) با مراجعه به مراجع ذی‌ربط از جمله «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «اداره ثبت شرکت‌ها»، «معاونت هنرهای تجسمی وزارت ارشاد» و «ادارة ارشاد استان تهران» نسبت به پیگیری و جمع‌آورری مستندات حقوقی «انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغاتی ایران» اقدام کرد که متأسفانه مثمر ثمر نبود و توضیحات کامل آن در گزارش مجمع به اطلاع همة اعضا خواهد رسید.

۳) با جمع‌آوری مستندات و مطالعة اساسنامه‌های تیپ در «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «وزارت کشور»، «وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی» و هم‌چنین مطالعة دیگر اساسنامه‌ها از جمله اساسنامة «انجمن عکاسان ایران»، «انجمن طراحان گرافیک ایران»، «انجمن عکاسان میراث فرهنگی» و بررسی قوانین ثبت انجمن‌ها، طی چندین جلسه پیش‌نویس ۱۵ صفحه‌ای اساسنامة جدید انجمن، تهیه و تنظیم گردید:

            ۱) بعد از تهیة این اساسنامه، به‌منظور بررسی و دریافت نظرات و پیشنهادهای اعضای محترم، متن آن در وبگاه رسمی «انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغاتی ایران»  و هم‌چنین صفحة رسمی انجمن در شبکه‌های اجتماعی «تلگرام» و «اینستاگرام» به اشتراک گذاشته شد.

            ۲) اعلام مهلت ۲۱ روز (کاری) برای مشارکت اعضای محترم در تدوین پیش‌نویس اساسنامه و انتقال نکات مد نظرشان از طریق رایانامه‌ای که به این امر اختصاص داده شده بود.

            ۳) در نهایت با توجه به طی مراحل ذکر شده ، اساسنامة نهایی تنظیم شده است که امیدواریم در ابتدای جلسة آتی مجمع عمومی به امضای همه اعضا برسد.

******

نکات مهمی که باید به اطلاع همة اعضای انجمن برسد:

  • خلاء قانونی وجود نام «هیئت انتقالی» یا  «هیئت مدیرة موقت» در اساسنامه و هویت نداشتن این القاب در نظام‌های مدون اداری، مشکل مهمی بود که از تنظیم، ثبت و ارسال نامه‌های رسمی انجمن ممانعت می‌کرد؛ لذا به‌منظور رسمیت‌ یافتن نامه‌های انجمن در پیگیری‌های رسمی و بعد از مشاوره و درخواست نظر از «هیئت موسس» به عنوان تنها مرجع قانونی «انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغاتی ایران» بنا به صلاح‌دید ایشان، مقرر شد تا به پایان رساندن این امور از نام «هیئت مدیره» استفاده شود.
  • اولاً، مواجهه با مشکلات جدید و جدی در مورد مسائل ثبت رسمی انجمن و قبول بار جدید و مضاعف این امر (که توضیحات آن بعد از این پاراگراف آمده است) در این مدت باعث کند شدن انجام وظایف گردید؛ ثانیاً در سطح کلان کشورمان اتفاقاتی رخ داده که بر همگان مبرهن است. اعتراضات کلان کشوری بر بالا بردن قیمت سوخت، به اغتشاش کشیده شدن بسیاری از این اعترضات و بسته شدن فضای اجتماعی و قطع اینترنت کشور به مدت چند هفته، مناقشات ایران و آمریکا، سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین و اعتراضات گسترده بعد از آن از عواملی بودند که باعث شدند برپایی جلسات و پیگیری‌ها در هیئت مدیره موقت با کندی صورت گیرد. ثالثاً با تیره شدن فضای اجتماعی از طرفی و همچنین برپایی «جشنواره تصویر سال» در «خانة هنرمندان ایران»  از طرف دیگر، همگی دست به دست هم دادند که هماهنگی و اختصاص وقت برای اجارة سالن از سوی خانة هنرمندان به‌منظور برپایی مجمع عمومی «انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغاتی ایران» امری بسیار سخت گردد که باپیگیری‌های متعدد و عقد قرارداد و پرداخت کامل هزینه، سالن شهناز برای تاریخ ۹ اسفند ۱۳۹۸ رزرو شد که به اطلاع عمومی رسید. اگر همة این دلایل ذکر شده عذر قابل قبولی  برای اعضای محترم «انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغاتی ایران» بابت تأخیر  چند ماهه در انجام وظایف هیئت مدیرة موقت (انتقالی) نیست، بدین‌وسیله از همگی بابت این تأخیر پوزش می‌طلبیم.
  • ثبت مجدد انجمن
    • همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، در پیگیری‌های انجام شده متوجه شدیم که ثبت انجمن در مراجع ذی‌صلاح قانونی با مشکلات بسیاری همراه است.
    • لذا با توجه به تلاش برای حفظ این انجمن و  به‌منظور درمیان گذاشتن این مشکلات و دریافت مشورت و کسب تکلیف برای برون رفت از این معظل، با محبت‌های بی‌دریغ جناب آقای «دکتر رحیمیان» و هماهنگی‌ ایشان، هیئت مدیرة موقت (انتقالی) با حضور ایشان و اعضای «هیئت موسس» از جمله آقایان حقی، صدر، خادمیان، منادی‌زاده، خادم‌بیات، هاشمی، هاراتیونیان، بهبودی و دیگران در محل دفتر «انجمن عکاسان ایران» طی ماه‌های شهریور تا بهمن ۱۳۹۸ جلساتی داشته است.
    • هر چند که این امر ذیل وظایف محول شده در جلسة ۲۷ اردیبهشت نبوده است، هیئت مدیرة موقت بنا بر درخواستی که این عزیزان به عنوان «هیئت موسس» و «پیشکسوتان انجمن» از هیئت مدیرة موقت داشتند، و تنها به‌منظور برداشتن قدمی مثبت و حفظ پایه‌های «انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغاتی ایران» روند ثبت انجمن در وزارت کشور توسط هیئت مدیرة موقت (انتقالی) و همکاری تعدادی از اعضا محترم آغاز گردیده که حاصل آن دریافت کد رهگیری بوده و همچنان مراحل قانونی خود را طی می‌کند.

اطلاعیه خیلی مهم وزارت ارشاد و درخواست از همة اعضا

  • در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ اطلاعیه‌ای از طرف «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» دربارة تشکیل انجمن‌های سراسری فرهنگ، هنر و رسانه منتشر گردید که لینک آن در زیر جهت مطالعه و دسترسی همه اعضا قرار داده شده است:

لینک مربوط به اطلاعیه

ماحصل این اطلاعیه این است که همگی انجمن‌ها باید ظرف ۳ ماه نسبت به ثبت مجدد و تکمیل پروندة انجمن خود در «وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی» اقدامات لازم را به انجام رسانند. از آن‌جایی که برای «انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغاتی ایران» انجام این امر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و از طرف دیگر تاریخ برپایی مجمع عمومی همچنان مشخص نیست تا دربارة این موضوعِ مهم، بحث و گفت‌وگو کنیم؛ لذا بر آن شدیم که به‌منظور نیل به این هدف نکاتی را بیان کنیم.

لازم به توضیح است که وظایف محوله در مجمع عمومی مورخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ به‌طور کامل به انجام رسیده است و دیگر انجام آن بر دوش هیئت مدیرة موقت (انتقالی) سنگینی نمی‌کند، لذا از همة اعضای محترم انجمن تقاضا داریم که چنان‌چه تمایل دارند در روند ثبت انجمن در «وزارت کار، تعاون و امور اجتماعی»، دست یاری به ما بسپارند تا با اتکا بر خرد جمعی و تقسیم وظایف بتوانیم از پس این مهم برآییم. لازم به یادآوری است که بقای حقوقی «انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغاتی ایران» به این امر بستگی دارد، لذا از تمام دوستانی که تمایل به هم‌یاری دارند تقاضا داریم که یا از طریق رایانامه به نشانی info@iranaipa.com و یا از طریق ارسال پیام مستقیم به صفحة رسمی «انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغاتی ایران» در اینستاگرام به نشانی @iranaipaa آمادگی خود را اعلام کرده تا در روزهای آتی بتوانیم ضمن هماهنگی‌های لازم با این عزیزان، نتیجة مطلوب نهایی را به‌دست آوریم.

با تشکر فراوان

هیئت مدیرة موقت (انتقالی)

انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغاتی ایران

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید